Friday, February 25, 2011

10 PETANDA DIA JODOH KITA.......

Jumaat...25 February 2011... penatnyer rasa mggu nie... mcm2 kena wat mggu neh....mana x nyer nk kena antar assingment..ngan quiz lg yg bertimpa2...presentation lg...adoiii ( sape suh tangguh keja..pdn muka dushhh***)

alhamdullillah sume berjalan ngan lancar...hehehe...even hari jualan tue pn kitaorg leh handle tau ( untung xbyk...xkisah lah...jnji modal dpt...duit..duit...♥) mmg xde tokoh nk jadik jurujual yg berjaya...sume cam haram!!! hahaaa...ok2 kita cite pasal presentation ETR lak ye...sir suka sabotaj kitaorg!!!!
aku tau dia bengang sbb kitaorg suka kacau dia....hehehe....( dah sape suh wat muka blurr kan..)

eehh..termelalut jap...actually nk share 10 petanda dia jodoh kita...
aku amek kat fb...so utk peringatan diri sndiri n kawan....sbb msti ada sbb knp kita xjmpe lg jodoh kita...
mybe dia lmbat ciket....tp msti ada kan :)) 




1.Bersahaja

kekasih hati kita bersahaja....dlm kata lain dia xdelah nk berlakon kan depan kita neh....cuba tgk cara pakaian dia...cara dia ckp.....mkn...ketawa......klu dia nmpak pelik tuh dh sah2 dia berlakon sbb dia xkan selesa ngan gaya berlakon dia tue ( lain lah klu dh smpai tahap dewa pnyer lakonan ). Tp bila dia nmpak natural je n xdelah buat2...maka dia adalah calon hidup kita yg sesuai...klu x angkat kaki jela 

2.Senang bersama

kita selalu bersama....xde rasa bosan..jemu or tertekan......semakin hari semakin syg. Bila ber2 kita rasa tenang...happy dan dia sentiasa mjadi pngubat hati kita. Dia juga rasa apa yg kita rasa...xsenang bila berjauhan...siang malam bila xde bersama msti rasa kehilangan....( adehhh.....aku???)

3.Terima kita seadanya

kisah silam...hanya kisah yg pernah kita lakukan...dia xamek peduli pn... Mungkin dia tahu kisah percintaan kita sebelum nie...segala kegelapan dan kesilapan yg kita lakukan...tp dia xpenah kisah siapa kita sebelum nie.
Yang penting siapa kita sekarang, hak milik dia kini...bila dia sedia bekongsi kisah silam dan tidak perlu mnyimpan rahsia itu tnda dia sudah bersedia mjadi pasangan hidup kita. :))


4.Sentiasa jujur

Apa yg kita lakukan dia sntiasa mberi semangat asalkan tidak mnyalahi hukum hakam agama, sikap jujur itu penting....dan kekujuran tidak boleh dilakonkan. Kita msti dapat syak bila dia menipu kita dan selagi kejujuran bertahta dihati dia kebahagiaan mjadi milik kita.....
bila jauh....kejujuran yg penting....bila sekali kejujuran itu disalah gunakan kita mstinyer ssh utk terima dirinyer lagi...so jgn sesekali berlaku curang...cuba elak kan!!!! kejujuran yg disulami dengan kesetiaan membuahkan rasa cinta yg mdalam. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap org mpnyai rasa tersendiri....kadangkala perlu dikongsi utk mgurangkan rasa beban yg terpaksa ditanggung.... apabila kita berkongsi rahsia bersama kekasih...selamat ke??? percaya sgt penting dlm hubungan... Bukti cinta sejati melalui kepercayaan dan kejujuran...bahagialah pasangan yg memperoleh kedua-duanyer...


6.Senang Bekerjasama

Kita sentiasa mginginkan hubungan cinta yg berjaya dan kekal dlm jangka masa yg panjang....kerjasama sgt lah penting..... perlu beri kerjasama antara satu sama lain xkisah lah perkara tue remeh or berat... itu menunjukkan yg kita sgt mgambil berat pada pasangan kita. Bila kita bersama kita xperlulah memikul beban itu seratus peratus....itulah gunanyer pasangan kita

7.Memahami diri kita

Memahami diri pasangan....bukan sahaja masa senang...tp masih berduka......bukan utk membeli perhiasa yg mahal2...cukuplah sekdar mjadi penghibur utk hati yg sedang bersedih. Di dalam kesusahan yg terjadi, dia mjadi pembantu....bila kita berleter dia jd pdengar yg setia..... dan dia jugalah yg bersama dgn kita dikala susah dan senang. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.


 
8.Tampilkan kelemahan

Xde sape pn yg sempurna.....kita pasti mpunyai kelemaha dan keburukan....bagi teman hidup kita dia mstilah sanggup menerima segala kelemahan dan keburukan sebagai mana kita menerima diri dia..
bila kita saling terima kelemahan dan kekurangan diri masing. kita mmg ditakdirkan utk hidup bersama.


9.Kata hati

Dengarlah kata hati.....kadang2 Allah SWT mgurniakan kita dengan deria yg ke-6 yg dpt mgetahui dan memahami perasaan pasangan kita...
Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.



10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.
Insyaallah....

Moral - Jodoh itu ada....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...