Wednesday, July 4, 2012

Jejari kembali mencoret~


Banyak topic yg ada dalam kepala nie
tp mcm xnk keluar pulak
alaahhaaaiiiii....dh berkarat rupanya lama sgt tinggal
duk hadap je keja kat ofis tue
nk kena polish balik

Oooo.....6 bulan intership di AFTAAS !
sgt menduga kesabaran aku
rasanya aku nie dh cukup sabar dh
dh cukup tahan
tp air mata nk kuar gak
sume gara2 AFTAAS !

sungguh lepas nie mmg xkan aku jejak kaki kat AFTAAS 
kecuali lah klu terpaksa
mcm satu pnyeksaan kat sana...mentally abuse 
bila bgn pg rasa mcm xde semangat langsng
klu blh menyorok dh lama aku wat

mesti nk tahu knp aku rasa camtue kan???
meh nk senaraikan apa yg mslh dalam tue :

1.  Manager dia masalah, well bkn sume lah yg bermasalah tue
tp yg kena kat aku bermasalah...apalah malang nasib aku kan...
assign keja ptg2...bila dh dekat nk balik baru bg task
then cukup time dia balik
suka hati ko je kan
xde consideration kadang2...klu ckp tue xde nk tinggi suara
kdg2 perlu jugak dengar suara2 dr bawah
jgn ingt dh jd manager xperlu amek tahu

2.  elaun yg dorg bg sgt sedikit compare to workload yg trainee kena buat
assign task yg kebanyakkan staff ptt bt...sbb nyer sorg kekurangan staff !
so yg kena tanggung trainee lah
kami trainee, kami hanya akan assist staff shj
bkn buat keja mcm staff ok !

beside that kena g wat statutory audit jauh2
g sorg2..utk yg perempuan klu tempat xbiasa kan bahaya
kami xde insurance nk cover klu apa2 jd..accident ke...jatuh ke...
kena kacau ke..sesat xjmpe jalan ke...
yg pasti keja dorg nk siap so issue2 lain tolak tepi ekkk??
and pasal claims
mmg ler blh claim tp LAMBATTTTTTTTTTT
kami nie student...klu pkai duit kami dulu pg wat job luar
nnti kami nk mkn apa???
klu claims dpt within 1month seronok lah jugak
nie rasanyer berjanggut tggu...
dah sah2 kena ikat perut dulu sblm dpt claims

3. mostly the staff are ok
but then xtau lah nape malang nyer nasib aku dpt wat job ngan staff yg x ok
mula2 dgn staff yg agak baru...assign job as leader
tp leader pn xtau apa..hah mcm mana????
aku nie lg lah tercengang2 xtau nk watpe
pukul 8mlm br kuar dr tmpt client...slalunyer smpai umah dh kul 10mlm
bila mntk blk awl sbb ada hal...xpenah nk consider pn
lg satu staff.....penah campak report kat aku kot..
agak2 lah weyyy....aku nie trainee jek bukan hamba abdi nk wat gitue
wat job smpai 10 lbh...dh 1 ari mgadap keja...dh blurrrrr
xnmpk pape dh.....
blh lg kena mrh !
penah jd...staff lain yg tegur elok je....dia pulak yg duk meninggi suara
sgt malang nasib aku...aisshhhhh

4.  harap maklum ye....kat sana xde overtime 
sebagai trainee kadang2 kena stay smpai mlm utk siapkan task
tp dorg xde pn provide overtime
utk staff pn dorg xde overtime...so klu stay lama2 kat ofis pn nk wat apa??
rasa tanggungjwb tue ada lg...so stay lah jugak
redha jela
kadang2 ari mggu pn dtg ofis jugak...
ingt kami xde keja ke kat umah
duk goyang kaki ekk???


uuiisshhh....byk btl aku komplen kan...
itu hanya pengalaman...
mungkin 1 ari nnti aku akan senyum bila ingt balik saat2 jd trainee
saat2 mgumpat manager...hahahaaa
saat2 g lunch ramai2

AFTAAS byk mgajar aku jd sabar
sabar dgn kerenah manusia yg berbagai2 ragam
sungguh aku blm cukup ilmu utk berdepan dgn "mereka"

AFTAAS jugak byk mgajar aku untuk jd lebih berdikari
bila aku wat task sorg2 aku kena pandai handle situation
aku perlu ada pendirian...aku perlu ada pendapat sendiri

Di AFTAAS aku dpt peluang utk buktikan yg aku boleh bt !
belajar utk berkomunikasi dgn pelbagai manusia dr latar belakang yg bbeza
belajar utk handle work stress....issue2 yg selama nie xpenah aku hadapi
sgt menduga...sgt mcabar bila bdepan dgn client...
tp aku suka !

ini rasanya berada di line audit.......sgt stress !


**sedikit nasihat...anda perlu jd seorg yg SABAR, TEGAS dan CEKAL utk terus berada didalam AFTAAS..and klu rasa anda xde ciri2 kat atas...xpyh lah...nnti mgelupor nk berhenti keja bila dh msk kat sana **



Moral - benarlah kata org...pengalaman mendewasakan kita :)


21 comments:

  1. akak ni dak x-kpmim ek?hehehe...akak nk mtk pndpt blh?sy dpt dua tmpt audit satu kt aftaas satu branch kuantan lg satu kt kompeni cina..mayb berbaur racist skit ni..tp rmai kate ble p ke tmpt cina byk yg mereka xtnjuk ajarkan..btl ke?tp elaun yg cina tu provide lebih tinggi dr aftaas..huhu..dlm dilema...

    ReplyDelete
  2. sebenarnya..x semua co cina mcm tue.. sesetengah jela yg xmo ajar but then klu ikut pngalaman akak cina nie okay je..dorg ajar sama cuma kita kena amek effort lah utk tnya lebih and keja kena siap...
    klu aftaas lak...klu awk rasa yg awk kuat utk handle manager2 yg payah nk paham go on lah..hahahaaa... akak mmg mati idup balik pn xnk msk sana.. dorg pnyer allowance ciket je and keja kita mcm staff... mmg dorg guna abes2 lah.. tp klu awk nk pengalaman yg mcm tue blh je.. kat sana awk kena bdikari and blaja byk benda... klu awk msk time peak period lg lah byk awk blaja and byk keja nk buat.... choose wisely ye :)

    ReplyDelete
  3. okey!tq kak for the good info..hee=)

    ReplyDelete
  4. Akak.. nak tanye.. Aftaas kn banayk branch, kalau wt industrial training kt situ x semestinye kt KL atau pun mmmg kt KL je ye ?

    ReplyDelete
  5. setahu akak lah... sume branch dia terima practical student.. try lah apply...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. requirement dia yg standard kena ada degree lah..penah jugak dgr dorg nk pointer 3 keatas tp xsure dorg implement ke x..
    well kat sana bagus..sbb klu dia nmpk kita ada potential dorg akan offer utk smbung part time ACCA and mean time still keja.. so within 3yrs ACCA dpt and dorg akan apply kan MIA utk kita..so advantages kat situe lah

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Hai awak.sy x AFTAAS. Bertahan 1y5m je.kenangan x dpt lupa with the managers.bab dorg balik ontime n campak file. Senior semua sgt best.Pengalaman mendewasakan kita.betul.setuju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheeee... actually itu pengalaman yg sgt bharga kan.. byk sbnrnya yg kita blaja kat sana.. mcm mana nk wat audit.. workload yg byk.. yg bgs nya kat sana dorg provide training utk staff (ke dh xde skrng??)

      so now keja mana?

      Delete
  10. Salam. Nak tnya dulu elaun dkt aftaas hq brpa rm ye

    ReplyDelete
  11. Intern kat aftaas ni, under ismawadee ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...